Amanda Pasanen valittu Vihreiden nuorten puheenjohtajaksi 2019-2020

Kuva Susanna Pesonen

Vihreiden nuorten ja opiskelijoiden liitto valitsi liittokokouksessaan Lahdessa lauantaina 24.11. uudeksi puheenjohtajaksi 24-vuotiaan Amanda Pasasen. Uusi puheenjohtaja on kotoisin Helsingistä, ja hän toimii Helsingin yliopiston ylioppilaskunnan hallituksessa ja Helsingin kaupunginvaltuustossa varavaltuutettuna.

– Meidän sukupolvella on ratkaistavanaan globaalit ympäristökriisit kuten ilmastonmuutos ja luonnon monimuotoisuuden köyhtyminen. Tulevista vaaleista on tehtävä ilmastovaalit. Vihreiden nuorten tulee olla tulevaisuuteen katsovan ja ilmastovastuullisen maailman puolustaja, sanoo vastavalittu puheenjohtaja Amanda Pasanen.

Pasanen valittiin väistyvän puheenjohtajan tamperelaisen Iiris Suomelan tilalle. Vihreillä nuorilla on kaksi tasa-arvoista puheenjohtajaa, jotka valitaan kahden vuoden kaudeksi vuorovuosin. Puheenjohtajaparina jatkaa helsinkiläinen opiskelija ja varavaltuutettu Sameli Sivonen.

– Eduskuntavaalien jälkeen ratkaistaan Suomen suunta. Meidän tulee rakentaa luottamusta lisäävä ja ihmisiä nostava sosiaaliturvajärjestelmä, joka pohjautuu kaikille maksettavaan perustuloon. Nyt on aika myös palauttaa usko suomalaiseen koulutukseen ja panostaa koulutukseen sieltä tällä hallituskaudella leikattu miljardi, sanoo Vihreiden nuorten jatkava puheenjohtaja Sameli Sivonen.

Samassa liittokokouksessa hyväksytään sunnuntaina Vihreille nuorille myös uusi ympäristöohjelma sekä esiteltiin Vihreiden nuorten perustulomalli.

Vihreillä nuorilla on kaksi tasa-arvoista puheenjohtajaa.

Tutustu Vihreiden nuorten perustulomalliin täällä: https://vihreatnuoret.fi/vihreiden-nuorten-perustulomalli-takaa-jokaiselle-riittavan-toimeentulon/

Sameli Sivonen
Amanda Pasanen