Vuonna 2021 Vihreissä nuorissa toimii seuraavat työryhmät:

Koulutuspoliittinen työryhmä
puheenjohtajat Jessika Isomeri ja Akseli Rouvari

Koulutukseen ja opiskeluun liittyvät kysymykset kaikilla koulutusasteilla (yliiopistot, ammattikorkeakoulut, lukiot, ammatilliset oppilaitokset, peruskoulu), varhaiskasvatus, vihreä opiskelijatoiminta ja sen tukeminen, opiskelijan toimeentulo, korkeakoulujen opiskelija- ja ylioppilaskuntien edustajistovaalit.

Sosiaalipoliittinen työryhmä
puheenjohtajat Selinä Nerä ja Emmi Lundán

Käsiteltäviä aiheita mm. työ, toimeentulo, sosiaaliturva, julkinen talous, eläkkeet, asuntopolitiikka & terveyspolitiikka.

Kansainvälisten asioiden työryhmä
puheenjohtajat Ella Rouhe ja Tommi Kortelainen

Kansainvälinen politiikka, Euroopan Unioni, Pohjoismainen yhteistyö & politiikka, yhteistyö Euroopan Vihreiden nuorten kanssa.

Ympäristötyöryhmä
puheenjohtajat Iiris Pääkkönen ja Mai Helske

Ympäristölainsäädäntö, ympäristönsuojelu, luonnon monimuotoisuus, ilmastonmuutos, päästöt, energiapolitiikka.

Talouspoliittinen työryhmä
puheenjohtaja Julia Liljegren

Verotus, kestävä talouskasvu, kohtuutalous, julkinen talous, työllisyys, kulutus, tulot.

Mitä työryhmät tekevät?

Työryhmiin on haku kaksi kertaa vuodesta, loppuvuodesta sekä täydennyshaku kesällä. Työryhmien kausi on yksi kalenterivuosi.

Työryhmissä pääsee oppimaan ja keskustelemaan työryhmän teema-alueen politiikasta ja toimimaan käytännössä tärkeiden asioiden puolesta. Työryhmät ovat loistava paikka oppia lisää itseäsi kiinnostavasta aiheesta, politiikan tekemisestä sekä vaikuttamisesta. Lisäksi pääsee tietysti tutustumaan uusiin mahtaviin ihmisiin ja hengaamaan kivassa vihreässä porukassa. Työryhmän jäseniltä ei vaadita aiempaa kokemusta, kiinnostus aiheeseen riittää!

Työryhmien työskentely ja aktiivisuus riippuu pitkälti työryhmästä itsestään, mutta tapaamisia tai kokouksia on noin kerran kuukaudessa. Työryhmien jäsenille korvataan matkat työryhmän tapaamisiin ja niihin voi osallistua myös etäyhteydellä. Työryhmien puheenjohtajina toimii Vihreiden nuorten kokeneempia aktiiveja. Työryhmien jäseniltä toivotaan Vihreiden nuorten jäsenyyttä (paikallisyhdistyksen jäsenyys tai liiton henkilöjäsenyys), mutta mukaan pääsee myös tutustumaan Vihreiden nuorten toimintaan.