Hae Nuori vihreä vaikuttaja -kurssille 2018–2019!

nuori vihreä vaikuttaja kurssin hakuilmoitus

“Maailma muuttuu vain kun sitä muutetaan. Suun avaamisella ja epäkohdista kirjoittamalla pääsee pitkälle, mutta yhdessä muiden maailmaa muuttavien nuorten kanssa tekemällä vielä pidemmälle. Kannattaa muistaa, että jos sinä et lähde muuttamaan maailmaa yhdenvertaisemmaksi ja ekologisesti kestävämmäksi, voit olla varma, että ne tahot, joilla on päinvastaisia intressejä, varmasti käyttävät valtaansa. Sinua tarvitaan!”
– Maria Ohisalo, Vihreiden varapuheenjohtaja ja tutkija, NVV-kurssin osallistuja vuodelta 2008

Nuori vihreä vaikuttaja -kurssi (NVV) on juuri sinua varten, jos haluat muuttaa maailmaa. Kurssi rohkaisee sinua löytämään oman tapasi ja kanavasi vaikuttaa yhteiskunnan eri tasoilla niin Suomessa kuin Euroopan Unionissa. Kurssin aikana tutustut vihreisiin arvoihin, tapaat poliitikkoja, järjestövaikuttajia, median sekä yritysmaailman edustajia, sekä toki ison joukon samanhenkisiä nuoria. Opit miten ja missä päätöksiä tehdään, kuinka asioihin vaikutetaan ja miten politiikan keinoin voi luoda yhdenvertaista, kestävää ja hyvinvoivaa yhteiskuntaa.

NVV-kurssi sisältää viisi koulutusviikonloppua Suomessa sekä reilun viikon mittaisen kurssimatkan Brysseliin. Kurssin hinta on 220 euroa, joka sisältää matkat ja tarvittaessa majoituksen kotimaan tapaamisiin, Brysselin matkan ja majoituksen sekä kurssimateriaalin. Kurssille voivat hakea 15–25-vuotiaat vihreistä teemoista kiinnostuneet nuoret ja opiskelijat. Osallistuminen ei edellytä Vihreiden nuorten tai Vihreiden jäsenyyttä, sillä kurssi on ensisijaisesti suunnattu nuorille, joilla ei vielä ole aiempaa kokemusta Vihreiden toiminnasta. Kurssille valitaan 25 osallistujaa, toivomme hakijoita kaikenlaisista taustoista ympäri Suomea. Kurssilaisten valinnassa korostamme erityisesti motivaation merkitystä. Osoitathan siis kiinnostuksesi ja innostuksesi hakemuksessasi! Hakuaika alkaa keskiviikkona 1.8.2018 ja päättyy tiistaina 14.8. klo 23.59. Täytä Nuori Vihreä Vaikuttaja-kurssin hakemus.

Huomioithan jo hakuvaiheessa seuraavat asiat:
– Osallistuminen kaikille kurssiviikonlopuille ja Brysselin matkalle on valinnan edellytys.
– Alaikäisiä hakijoita pyydetään toimittamaan ensimmäiselle kurssikerralle huoltajan yhteystiedot sekä allekirjoitettu suostumus kurssille osallistumisesta.
– Haun tuloksista ilmoitetaan viimeistään perjantaina 31.8.
– Kurssimaksun on oltava maksettuna 14.9. mennessä. Myöhäisemmästä maksuajankohdasta ja maksujärjestelyistä on sovittava erikseen.

Kurssin alustava ohjelma

Kurssikerta 1: pe-su 28.-30.9.2018 Tervetuloa kurssille! (Pääkaupunkiseudulla)

Ensimmäisellä kurssikerralla tutustumme toisiimme, Vihreään puolueeseen ja Vihreisiin nuoriin. Kuulemme Vihreiden ja Vihreiden nuorten historiasta, toiminnasta ja politiikasta sekä osallistumme samaan aikaan järjestettävään Väentapaamiseen. Väentapaaminen on Vihreiden nuorten suurin tapahtuma, joka kokoaa yhteen Vihreät nuoret ympäri Suomea.

Kurssikerta 2: pe-su 2.-4.11.2018 Eurooppa, EU ja Vihreät (Helsinki)
Toisen kurssikerran teemana on EU ja vaikuttaminen Euroopassa. Tutustumme Euroopan unionin päätöksentekoon ja politiikkaan sekä vihreän liikkeen toimintaan Euroopan tasolla. Viikonlopun aikana oppimamme asiat valmistavat meitä Brysselin matkaa varten.

Kurssikerta 3: pe-su 30.11-2.12.2018 Kuntapolitiikka ja paikallisvaikuttaminen (Jyväskylä)
Kolmannella kurssikerralla puhutaan kunnallispolitiikasta ja pohditaan, millaisia keinoja löytyy vaikuttamiseen paikallistasolla. Miten ja missä kuntalainen voi vaikuttaa ja miten päätöksenteko toimii? Tutustumme myös kansallisjärjestöihin ja niissä vaikuttamiseen.

Kurssikerta 4: pe-su 1.–3.2.2019 Eduskunta, ministeriöt ja valtakunnallinen vaikuttaminen (Helsinki)
Neljännellä kurssikerralla tutustumme eduskunnan päätöksentekoon, ministeriöiden toimintaan sekä hallituksen ja opposition toimintatapoihin. Vierailemme mm. eduskunnassa ja tapaamme kansanedustajia sekä muita poliittisia toimijoita.

Brysselin kurssimatka: 9-10 päivää viikon 10 ympärillä, päivät tarkentuvat myöhemmin
Matkustamme maa- ja meriteitse reiluksi viikoksi Brysseliin tutustumaan EU:n toimintaan, eri maiden vihreisiin europarlamentaarikkoihin, Euroopan tasolla toimiviin kansalaisjärjestöihin sekä kansalaisvaikuttamiseen. Kurssimatka on yhteinen Tšekin, Maltan ja Kroatian Nuori vihreä vaikuttaja -kurssien kanssa.

Kurssikerta 5: pe-su 5.–7.4.2019 Media, kansainvälisyys ja kurssin päätös (Helsinki)
Viimeisellä kurssikerralla opimme mediavaikuttamisesta, median toiminnasta Suomessa ja tutustumme Suomen rooliin kansainvälisenä toimijana. Kokoamme kurssilla opittuja eri yhteiskunnallisen vaikuttamisen muotoja ja pohdimme jokaisen omaa tapaa vaikuttaa jatkossa Vihreissä nuorissa ja muissa järjestöissä. Vietämme kurssin päättäjäisiä, ja jokainen saa todistuksen kurssin suorittamisesta.

Lisätietoja kurssista:
Kurssikoordinaattori
Riikka Aartola
riikka.aartola@vihreatnuoret.fi
Puh. 045 2113577

Vihreiden nuorten ja opiskelijoiden liitto järjestää Nuori vihreä vaikuttaja -kurssin yhteistyössä europarlamentaarikko Heidi Hautalan, Vihreä Sivistys- ja Opintokeskus Vision sekä Euroopan vihreän säätiön GEF:n kanssa.