Hyppää sisältöön

VR asettaa pyörätuolipaikalla matkustavat eriarvoiseen asemaan

VR:n junissa pyörätuolin käyttäjä saa mitä sattuu, sillä eri junissa on erilaiset puitteet. Esimerkiksi pitkän matkan Intercity-junista pyörätuolipaikoilta puuttuvat perusmukavuudet, kuten pöytä ja niskatuki, joita tavallisilla paikoilla matkustaville tarjotaan. Käytännössä näiden junien paikat ovat pelkkää lattiatilaa. Vaikka ruokaa voi tilata suoraan paikalle, laskutilan puuttuminen tekee esimerkiksi kuuman ruoan syömisestä hankalaa ja epämukavaa. Moni käyttää junassa matkustamisen hyödyksi tekemällä töitä tai opintoja. Ilman pöytää tämä on kuitenkin käytännössä mahdotonta.

Vaikka avustajan lippu sisältyy hintaan, avustaja sijoitetaan usein eri vaunuun. Tämä tekee nopean avun saamisesta esimerkiksi vessaan pääsemiseksi mahdotonta. Avustajan paikka tulisi automaattisesti sijoittaa pyörätuolipaikkojen kanssa samaan vaunuun, jotta apua olisi saatavilla koko matkan ajan.

Suuresta osasta yöjunia pyörätuolipaikat puuttuvat kokonaan. VR:n verkkosivujen mukaan tässä tapauksessa pyörätuolilla matkustavat saavat esteettömän hytin pyörätuolipaikan hinnalla. Edusta ei kuitenkaan mainita VR:n verkkokaupassa tai mobiilisovelluksessa sanallakaan. Kauppa antaa automaattisesti hytin normaalin hinnan, joka on moninkertaisesti tavallista pyörätuolilippua kalliimpi. Tämä on todella harhaanjohtavaa: moni pyörätuolin käyttäjä päätyy maksamaan junamatkoistaan jopa toista sataa euroa ylimääräistä. Hintaero tavalliseen lippuun voi tällöin olla jopa yli viisinkertainen.

Jos edusta onkin sattunut lukemaan VR:n verkkosivuilta, onnistuu alennetun lipun hankkiminen ainoastaan VR:n puhelinasiakaspalvelun kautta. Tällöin lippujen ostaminen edellyttää, että luottokortin tiedot luettelee asiakaspalvelijalle. Tämä on paitsi tietoturvariski ja vaatii ylimääräistä vaivannäköä, myös saavutettavuusongelma esimerkiksi puhevammaisten näkökulmasta. Esteettömien hyttien alennus on tarpeellinen, mutta toteutus puutteellinen. VR, lopettakaa pyörätuolilla matkustavien rahastaminen ja laittakaa verkkokauppanne kuntoon!

Pyörätuolipaikkojen sijainnin ongelmat ja turvallisuus

Intercity-junissa pyörätuolipaikat sijaitsevat lapsiperheille suunnatussa vaunussa, jonka yläkerrassa on leikkipaikka. Melutaso voi tällä alueella nousta korkeaksi, mikä aiheuttaa stressiä erityisesti silloin, kun matkustajalla ei ole mahdollisuutta siirtyä rauhallisempaan vaunuun. Vaikka vastamelukuulokkeet voivat auttaa, ne eivät täysin poista esimerkiksi vauvan itkun aiheuttamaa äänihäiriötä.

Pyörätuolipaikkojen sijainti ravintolavaunun vieressä aiheuttaa myös turvallisuusriskejä. Ravintolavaunussa alkoholia nauttivat matkustajat käyttävät usein esteetöntä vessaa sen tilavuuden vuoksi. Vamman kanssa elävät henkilöt ovat tutkimusten mukaan jopa kolminkertaisesti alttiimpia kohtaamaan väkivaltaa, ja yli 60 % väkivaltarikoksista tehdään humalassa. Vaikka suoranaista väkivaltaa ei tapahtuisi, pyörätuolilla matkustavat joutuvat usein häirinnän kohteeksi ilman mahdollisuutta poistua tilanteesta. VR:n tulisi parantaa turvallisuutta esimerkiksi asentamalla hätänappuloita kaikkien pyörätuolipaikkojen yhteyteen, jotta konduktöörin voi kutsua paikalle tarvittaessa nopeasti.

Esteettömyys ja joukkoliikenteen saavutettavuus

Pyörätuolin käyttäjiä kannustetaan usein käyttämään heille myönnettyjä taksikyytejä, mutta näitä myönnetään vain ”kohtuullisen” liikkumisen tarpeisiin. Taksikyydit eivät kuitenkaan sovellu kaikkien pyörätuolin käyttäjien elämäntilanteisiin, eivätkä esimerkiksi nuoren, aktiivisen henkilön tarpeisiin. Jotta aito liikkumisvapaus toteutuu myös pyörätuolin ja muiden apuvälineiden käyttäjille, tarvitaan esteetöntä joukkoliikennettä. On ekologisesti, taloudellisesti ja sosiaalisesti kestämätöntä ohjata pitkiä matkoja matkustavat pyörätuolin käyttäjät taksikyyteihin, kun junaliikenne voisi tarjota esteettömän ja kohtuuhintaisen vaihtoehdon. Joukkoliikenteen tulisi olla kaikkien oikeus.

Yhteenveto

Esteettömyyttä, mukavuutta ja turvallisuutta tulisi parantaa, jotta kaikilla olisi yhtäläiset mahdollisuudet käyttää joukkoliikennettä. VR:n täytyy kehittää juniensa esteettömyyttä siten, että matkustuspuitteet ovat samat kaikille. Pyörätuolin käyttäjien rahastaminen yöjunalipuilla on lopetettava, ja verkkokauppaan on korjattava oikea hinnoittelu.

Jaa somessa:

Sinua saattaa myös kiinnostaa

Lisää aihealueeseen liittyen