Vihreät nuoret: Pakkopalautukset on keskeytettävä, kunnes turvapaikkajärjestelmän järkyttävät puutteet on korjattu

Yksikään ihminen ei ole laiton, vaan jokaisella meistä on jakamaton ihmisarvo ja oikeus yhdenvertaiseen kohteluun. Nämä perusasiat tuntuvat unohtuneen maamme hallitukselta, joka on vuodesta 2015 asti ajanut jatkuvia heikennyksiä ja kiristyksiä Suomen turvapaikkapolitiikkaan. Lukemattomat oikeustieteilijät, ihmisoikeusjärjestöt ja jopa eurooppalaiset tuomioistuimet ovat todenneet Suomen linjan inhimillisesti ja oikeudellisesti kestämättömäksi. Siitä huolimatta turvapaikkajärjestelmän heikennyksiin ei ole puututtu.

Erityistä huolta on syytä kantaa pakkopalautuksista. Käännytyksiä ja palautuksia tehdään yhä nopeammin ja yhä kevyemmin perustein, vaikka heppoisesti tehty päätös saattaa asettaa ihmisen hengenvaaraan. Tänä keväänä Suomesta vaaraan lähetetty turvapaikanhakija Ali tapettiin vain pari kuukautta käännytyksen jälkeen, mutta sekään ei riittänyt merkiksi nykylinjan kestämättömyydestä. Järjestelmän huutavia puutteita ei ole korjattu, ja Alin kuolemasta huolimatta käännytykset ja pakkopalautukset jatkuvat edelleen.

Pakkopalautuksissa pelataan arvokkaimmalla mahdollisella asialla: ihmishengillä. Siksi pakkopalautukset on syytä keskeyttää, kunnes Suomen turvapaikkajärjestelmän vakavat puutteet saadaan korjattua. Me emme saa lähettää enää yhtäkään ihmistä kuolemaan. Tämä vaatimus löytyy myös Suomen perustuslaista. Perustuslain 9.4 §:n mukaan ulkomaalaista ei saa karkottaa, luovuttaa tai palauttaa, jos häntä tämän vuoksi uhkaa kuolemanrangaistus, kidutus tai muu ihmisarvoa loukkaava kohtelu. Tämä perustuslain pykälä uhkaa lipsua kuolleeksi kirjaimeksi, kun Suomi lähettää yhä useampia ihmisiä vaaraan.

Toistaiseksi kattavin selvitys hallituksen turvapaikkapolitiikan vaikutuksista julkaistiin tämän vuoden keväänä. Turun yliopiston, Åbo Akademin ja Yhdenvertaisuusvaltuutetun toteuttamasta tutkimuksesta selvisi, että turvapaikan saamista on vaikeutettu voimakkaasti etenkin nuorten turvapaikanhakijoiden kohdalla. Nykyisin vaino, kidutus tai murhayritykset kotimaassa eivät enää riitä perusteeksi turvapaikalle. Aiemmin ihmisoikeuksien suojaamiseen suhtauduttiin huomattavasti tiukemmin. Oikeustieteen professori Juho Lavapuron mukaan maahanmuuttoviraston tiukentunut linja on merkittävä ongelma sekä oikeusvaltion että perus- ja ihmisoikeuksien toteutumisen kannalta. “Viranomaiset eivät saisi muuttaa tulkintalinjoja näin merkittävästi. Eivät edes hallinnollisen tai poliittisen ohjauksen myötä. Vaan jotakin tällaista on nyt tapahtunut”, Lavapuro kommentoi Ylelle 22.3.2018.

Turvapaikkajärjestelmän puutteet ja tehdyt virheet tunnistetaan myös maahanmuuttoviraston sisällä. Maahanmuuttoviraston turvapaikkayksikön tulosalueen johtaja Tirsa Forssell myönsi Ylen haastattelussa 21.4.2017, että jossakin tapauksissa maatietoa on sovellettu väärin, asioita ei ole selvitelty riittävästi ja päätökset palautuvat takaisin menettelyvirheinä.

Me siis tiedämme, että suomalaisessa turvapaikkajärjestelmässä on merkittäviä puutteita. Iso osa tehdyistä päätöksistä on todettu myöhemmin virheellisiksi. Onneksi osa ehtii valittaa ajoissa saamastaan päätöksestä, jolloin virheet saadaan vielä peruttua.

Siinä vaiheessa virheellistä turvapaikkapäätöstä ei voida kuitenkaan enää perua, kun Suomesta pakkopalautettu ihminen tapetaan hänen kotimaassaan. On siis toimittava ennen kuin on liian myöhäistä. Pakkopalautukset on keskeytettävä välittömästi, kunnes turvapaikkajärjestelmän huutavat ongelmat on saatu korjattua. Suomalaisen oikeusvaltion, perustuslain ja ihmisoikeuksien polkeminen on lopetettava. Maahanmuuttovirastolle ja hallinto-oikeuksille on taattava riittävät resurssit sujuvaan ja riittävään viranomaiskohteluun. Vielä tärkeämpää on varmistaa, että lainsäädäntö ja viranomaisten ohjeistukset vastaavat perustuslakia ja Suomen solmimia kansainvälisiä sopimuksia.

Meillä on velvollisuus varmistaa, ettei ketään käännytetä kidutettavaksi tai tapettavaksi. Ihmisoikeudet ja lasten oikeudet on asetettava ennakkoluulojen ja maahanmuuttovastaisen politiikan edelle.

Lisätietoa:
Iiris Suomela ja Sameli Sivonen