Maa- ja metsätalousministeriö lakkautettava!

Vihreiden nuorten ja opiskelijoiden liitto vaatii maa- ja metsätalousministeriön lakkauttamista. Vihreät nuoret kritisoivat kovin sanoin nykyistä maa- ja metsätalousministeriötä, jonka toimintaa he pitävät menneen ajan agraariyhteiskunnan jäänteenä.

“Seuraavassa hallituksessa ei pitäisi olla maa- ja metsätalousministeriä. Vuosien mittaan ministeriöön on pesiytynyt ideologisuus, joka katsoo asioita vain yhdeltä kantilta. Jos nämä toimijat saisivat yksin päättää, koko Suomi olisi yhtä turvenevaa ja minkkihäkkiä – oikeat metsät keskusta on sentään jo saanut tuhottua puupeltojen tieltä”, huokaisee Vihreiden nuorten puheenjohtaja Jami Haavisto.

“Maa- ja metsätalousministeriö on eräänlainen muinaisjäänne ajalta, jolloin Suomi oli köyhä agraariyhteiskunta. Nyt aika on eri, emmekä ilmastokriisin ja luontokadon keskellä enää voi tarkastella maa- ja metsätaloutta ympäristöstä erillisenä politiikan osa-alueena”, muistuttaa Vihreiden nuorten puheenjohtaja Peppi Seppälä.

“Maa- ja metsätalousministeriön tehtävät tulisi jakaa uusiksi ympäristöministeriön ja työ- ja elinkeinoministeriöiden välillä. Näin saataisiin tehostettua hallintoa ja vähennettyä hallinnonalojen päällekkäisyyttä. Uudistuksessa syntyviä ministeriöitä voisi kutsua esimerkiksi ympäristöministeriöksi ja työ- ja elinkeinoministeriöksi”, visioi Haavisto.

“Maa- ja metsätalous kaipaa uudistavaa otetta. Nykyinen kapeakatseinen kepulointi köyhdyttää sekä tuottajia että luontoa. Ottamalla maa- ja metsätalous osaksi muuta innovaatiopolitiikkaa voimme edistää kilpailukykyisen tuotannon syntymistä huoltovarmuus huomioiden”, toteaa Seppälä.

“Ennen kuin keskustasta kiirehditään tyrmäämään tämä ehdotus – koska turve ja turkis –, niin toteamme vain, että joku järki pitää kuitenkin olla. Kyse on nykyistä tasapainoisemmasta politiikan tekemisestä. Maa- ja metsätalousministeriö on lakkautettava – se olisi rationaalisen isänmaallinen teko”, linjaavat Haavisto ja Seppälä.