Liittokokous: Ilmastonmuutoksen torjunta vaatii lihaveroa

Ilmastonmuutos on herättänyt yhä useamman vaatimaan tiukempia päästövähennyksiä. Yksi olennainen päästöjen aiheuttaja on kuitenkin unohtunut poliittisesta keskustelusta: Eläintuotteiden vaikutus ilmastoon ja luonnonmonimuotoisuuteen on valtava, mutta toimet sen minimoimiseksi ovat olemattomat. Jos emme muuta elintapojamme, vuonna 2050 jo 80% ihmisen aiheuttamista kasvihuonepäästöistä seuraa eläintuotannosta. Siksi ilmastonmuutoksen pysäyttäminen vaatii erityisesti lihan ja maidon kulutuksen radikaalia vähentämistä. Tehokkain keino tähän on eläintuotevero, jota Vihreät nuoret ehdottavat juuri hyväksytyssä uudessa ympäristöpoliittisessa ohjelmassaan.

“Uusia kasvistuotteita tulee jatkuvasti markkinoille, mutta siitä huolimatta suomalaisten lihansyönti vain lisääntyy. Se ei ole mikään ihme niin kauan, kun nyhtökaura maksaa 3 kertaa enemmän kuin vastaava paketti jauhelihaa. Eläintuotteiden hintaa pidetään keinotekoisen alhaisena miljoonien eurojen tuilla, mikä on todella haitallista ilmastolle”, Vihreiden nuorten vastavalittu toinen puheenjohtaja Amanda Pasanen kertoo.

“Ilmastonmuutos on pysäytettävä eikä se hoidu pelkkien kokkausvinkkien voimin. Tehokkain ja oikeudenmukaisin tapa vähentää eläintuotteiden kulutusta on erillinen eläintuotevero, joka kohtelee kotimaisia ja ulkomaisia tuotteita tasapuolisesti. Tämän lisäksi on syytä ajaa alas nykyiset miljardiluokan EU:n ja Suomen maksamat tuet eläintuotannolle ja siirtyä tukemaan ilmaston kannalta kestävää kasvinviljelyä”, Vihreiden nuorten toinen puheenjohtaja Sameli Sivonen vaatii.

Suomen viljelyalasta 80% on tuotantoeläinten rehunviljelyn käytössä. Lihantuotannossa eläimen täytyy syödä noin kymmenen kiloa rehua yhtä tuotettua lihakiloa varten. Vettä taas kuluu lihakilon tuottamiseen noin 15 000 litraa, kun kasvintuotannossa yhteen kuiva-ainekiloon käytetään keskimäärin 1000-5000 litraa vettä.

“Samoilla resursseilla saa tuotettua kasvisruokaa kymmenen kertaa enemmän kuin eläintuotteita. Siksi meidän kannattaa keskittyä tuottamaan ruokaa ihmisille karjan rehun sijaan. Kasvisruoan osuuden nostaminen on kannattavaa, tarkasteli asiaa sitten ilmastonmuutoksen tai globaalin nälänhädän ratkaisemisen näkökulmasta”, Pasanen kertoo.

“Hallituspuolueet keskusta ja kokoomus lupailevat juhlapuheissa ottavansa ilmastonmuutoksen vakavasti. Samalla puolueet puolustavat miljoonien tukia eläintuotannolle viimeiseen asti. Ristiriita puheiden ja tekojen välillä on ilmeinen”, Sivonen sanoo.

“Ilmastonmuutos uhkaa elämän perusedellytyksiä: metsät palavat, jäätiköt sulavat ja luonnon monimuotoisuus tuhoutuu. Pelkillä puheilla ei ilmastonmuutosta pysäytetä, vaan tarvitaan rohkeita, tutkitusti tehokkaita keinoja. Eläintuotteiden kulutus on saatava laskuun, ja siksi Suomeen tarvitaan eläintuotevero”, Pasanen vaatii.

Lue koko vihreiden nuorten ympäristöpoliittinen ohjelma täältä.

Vihreiden nuorten puheenjohtajat (puheenjohtajat@vihreatnuoret.fi)

Sameli Sivonen, 050 4066855
Amanda Pasanen, 040 9611330

Vihreillä nuorilla on kaksi tasa-arvoista puheenjohtajaa