Jami Haavisto valittu Vihreiden nuorten puheenjohtajaksi 2022-2023

Vihreiden nuorten ja opiskelijoiden liitto valitsi liittokokouksessaan lauantaina 27.11. uudeksi puheenjohtajaksi 23-vuotiaan Jami Haaviston. Vihreillä nuorilla on kaksi tasa-arvoista puheenjohtajaa.

Vihreiden nuorten ja opiskelijoiden liitto valitsi liittokokouksessaan lauantaina 27.11. uudeksi puheenjohtajaksi Jami Haaviston. Uusi puheenjohtaja on 23-vuotias molekyylibiologian ja ympäristötaloustieteen opiskelija Helsingistä. Haavisto on kotoisin Seinäjoelta.

“Marinin hallitus ei ole tarttunut nuorten ja opiskelijoiden ahdinkoon tarpeeksi vahvalla otteella. Aluevaaleista onkin tehtävä mielenterveysvaalit, sillä muuten tämän akuutin kriisin vaikutukset kasaantuvat pitkälle tulevaisuuteen. Myös rakenteita, kuten esimerkiksi opintotukijärjestelmää ja korkeakoulujen rahoitusmallia, on uudistettava siten, että ne tukisivat opiskelijoiden hyvinvointia”, linjaa Vihreiden nuorten vastavalittu puheenjohtaja Jami Haavisto.

Jami Haavisto valittiin väistyvän puheenjohtajan, tamperelaisen Brigita Krasniqin, tilalle. Vihreillä nuorilla on kaksi tasa-arvoista puheenjohtajaa, jotka valitaan kahden vuoden kaudeksi vuorovuosin. Haaviston puheenjohtajaparina jatkaa espoolainen Peppi Seppälä.

“Ensi vuonna valmistaudumme vaaleihin sekä kevään ilmastoneuvotteluihin. Vihreillä on selvä kärki molempiin. Me tarvitsemme ilmastotekoja sekä reilun siirtymän ja me tarvitsemme ne nyt! Aluevaalit ovat feministiset vaalit, jossa laadukkaiden ja ennaltaehkäisevien palveluiden takaaminen luo pohjan reilulle muutokselle, jotta Suomesta tulee ensimmäinen hiilinegatiivinen hyvinvointivaltio. Eduskuntavaalien pohja rakennetaan kevään ilmastoneuvotteluissa. Jos demarit jatkavat ilmastosta ja ihmisoikeuksista piittaamatonta linjaansa, on syytä kysyä, mikä on vihreiden syy jäädä nykyiseen hallitukseen? ”, huomauttaa jatkava puheenjohtaja Peppi Seppälä.

“Vihreät nuoret lähtevät ensi vuoteen muuttamaan maailmaa ympäristökriisiä ratkoen feministisellä otteella”, linjaavat Peppi Seppälä ja Jami Haavisto.

Liittokokouksessa hyväksytään myös Vihreiden nuorten uusi periaateohjelma ja talouspoliittinen ohjelma ja esitellään aluevaaliohjelma. Lisäksi valitaan liittohallitus vuodelle 2022.

Lisätietoja ja haastattelupyynnöt:

Kia Katjos, viestintäsuunnittelija