Hallitus tuhoaa oikeusvaltion ja heittää ihmisoikeudet romukoppaan rajalailla

Hallitus toi tiistaina esityksensä rajalaista, jonka on todettu oikeusoppineiden puolelta rikkovan perus- ja ihmisoikeuksia sekä kansainvälisiä sopimuksia rajusti. Esitystä kutsutaan väliaikaiseksi, mutta jos tällainen laki hyväksytään, annetaan ennakkotapaus siitä, miten poikkeuslakia voidaan käyttää tulevaisuudessa. Lisäksi väliaikaisista säädöksistä tulee usein toistaiseksi voimassaolevia, eikä se, että laki olisi väliaikainen tee ihmisoikeuksien rikkomisesta yhtään oikeutetumpaa.

Tämä lakiesitys hyväksyy sen, että asetamme kansallisen turvallisuuden ja ihmisoikeudet vastakkain, mikä voi tulevaisuudessa johtaa entistä suurempiin ihmisoikeusrikkomuksiin. Lisäksi lakia ollaan säätämässä poikkeuksellisen kiireellisesti ja sellaisilla ehdoilla, että kaikille ei anneta perusoikeuksien takaamaa oikeusturvaa esimerkiksi hakea turvapaikkaa tai valittaa päätöksistä, vaan ihmisiä voidaan kohdella täysin mielivaltaisesti yhden henkilön arvion mukaan eriarvoisessa asemassa keskenään.

Esityksessä todetaan, että maahantulijan kansainvälistä suojelua koskeva hakemus otettaisiin vastaan vain poikkeustapauksista, jonka arvioi rajaviranomainen siinä tilanteessa, jos hän kokee henkilön olevan erittäin haavoittuvassa asemassa oleva. Ensinnäkin rajaviranomaisia ei ole koulutettu arvioimaan näitä hakemuksia, eikä yksilöstä voi nähdä pelkkien ulkoisten ominaisuuksien kautta tarvitseeko hän suojelua vai ei. Jos kotimaassasi tulisit kidutetuksi tai joutuisit kokemaan vainoa, ei tilannetta voisi päätellä ulkopuolelta nopeasti kasvon ilmeistä tai pikaisella keskustelulla.

Kun vastuu oikeudesta elämään laitetaan yhdelle viranomaiselle voidaan olla varmoja, että viranomaisten päätökset eivät ole kiireessä ja haastavissa olosuhteissa objektiiviset oikeudellisesti pätevät vaan päätökset toisten elämästä tulee pohjautumaan virheellisiin käsityksiin ja ennakkoluuloihin. Rajavartijatkin ovat esittäneet huolensa siitä, ettei heillä ole tarpeeksi osaamista päättää kirjaimellisesti rajalle tulijoiden elämästä ja kuolemasta.

Esityksessä sallitaan rajaviranomaisille voimankäyttöä. Väkivallan ei kuuluisi olla ratkaisu mihinkään, eikä muutama raja viranomainen pystysi edes estämään suurta joukkoa tulemasta itärajalta eli voimankäyttö kuulostaa todella perusteettomalta toimenpiteeltä, mikä voi pahimmillaan johtaa siihen, että sitä kohdistetaan väärin perustein.

Välineellistettyyn maahanmuuttoon voi puuttua myös muilla toimenpiteillä esimerkiksi turvapaikan hakuprosessia sujuvoittamalla ja rajahenkilökuntaa kouluttamalla. Hallitus valitsi ennen mitään muita toimenpiteitä ihmisoikeuksien ja oikeusvaltion murskaamisen, mitä ei voi hyväksyä.

Kaiken kaikkiaan rajalaista näkee sen, miten hallitus on valmis epäinhimillistämään hädänalaisia vaikuttamisen välineeksi, eikä näe rajalta tulevia perusoikeuksia omaavina ihmisinä. Hallituksen tulisi kaikissa toimissaan suojella Suomen rinnalla jokaisen jakamattomia ihmisoikeuksia. Sen sijaan ehdotus on vankka esimerkki rakenteellisesta rasismista ja ksenofobiasta! Oikeusvaltion, ihmisarvon ja  elämän kunnioitus ei tulisi olla hallituskausien välillä vaihtuva asia vaan jokaisen päättäjän velvollisuus.