Orpon hallitus lyö naiset palkkakuiluun

Vihreiden nuorten ja opiskelijoiden liitto tyrmää täysin hautausmaahallituksen ajaman vientimallin, joka johtaisi lainsäädännöllä vahvistettuun epätasa-arvoon sysäämällä tarkoituksellisesti naisvaltaiset matalapalkka-alat ikuiseen palkkakuiluun. Vientimallilla tarkoitetaan sitä, että valtakunnansovittelijan kädet sidottaisiin säädöksillä niin, ettei palkkoja voida nostaa vientialojen yli.

Vihreiden nuorten puheenjohtajat Selinä Nera ja Miro Ilvonen peräänkuuluttavat, että tulevaisuudessa hoito- ja opetusalojen ei kuuluisi jäädä palkkakehityksestä jälkeen.Ihmiseen liittyvien ominaisuuksien, kuten sukupuolen, ei tulisi olla määrittävä tekijä siinä, mille alalle suuntaudutaan tai kulttuurissa ohjataan.

”On täysin absurdia hallitukselta olla huolissaan ihmisten mahdollisuuksista päästä sote- palveluiden piiriin hoitajapulan vuoksi, kun samaa aikaan tehdään aktiivisesti työministeriössä hommia sen eteen, ettei ihmisläheistä työtä tekemällä voisi koskaan päästä vientialojen tasolle palkkauksessa. Esimerkiksi Kevan ennusteen mukaan meiltä puuttuu jo nyt 16 600 sairaanhoitajaa. Mikäli työolot ja palkkaus eivät parane, korulauseet hyvinvointivaltiosta voidaan todeta jääneen markkinatalouden jalkoihin”, hiillostaa Vihreiden nuorten puheenjohtaja Nera.

”Tasa-arvon edistäminen tarkoittaa, että tunnistetaan eriarvoistavia rakenteita ja puututaan niihin muokkaamalla lainsäädäntöä. Suomessa opetus-, varhaiskasvatus-, sosiaali- ja terveysalat ovat naisvaltaisimpia aloja, missä työtä tunnutaan arvostavan tällä hetkellä lähinnä joulukorttien muodossa. Päätöksenteon tulisi pohjata tietoon sukupuolten välisestä epätasa-arvosta. Sen sijaan, että asia tiedostettaisiin ja tasa-arvon edistämiseksi tehtäisiin lainsäädäntöä esimerkiksi palkka-avoimuuden kehittämiseksi, ollaan valmiita syventämään sukupuolten välistä epätasa-arvoa välittämättä nykytilasta”, hämmästelee Vihreiden nuorten puheenjohtaja Ilvonen.

”Jos haluamme rakentaa ja ylläpitää nykyistä hyvinvointivaltiotamme, jossa jokainen saa hoitoa ja koulutusjärjestelmä nähdään voimavarana jokaisen lapsen tulevaisuudelle, ei naisen euroa voida sitoa 80 senttiin vientimalilla. Nyt olisi pääministeripuolueen oikea aika herätä. Vallassa voi myös edistää tasa-arvoa, esim. tekemällä yhdenvertaisuussuunnitelmia, lisäämällä palkkauksen läpinäkyvyyttä, anonyymilla rekrytoinneilla sekä resurssoimalla matalapalkkaaloille”, päättävät Vihreiden nuorten puheenjohtajat Nera ja Ilvonen.