Vihreät nuoret lähti nuorten hallitusneuvotteluista

Vihreiden nuorten puheenjohtajat Sameli Sivonen ja Amanda Pasanen

Vihreät nuoret jättäytyi ulos nuorten hallitusneuvotteluista perjantaiaamupäivällä, kun hallitusohjelmasta ei yrityksistä huolimatta päästy yksimielisyyteen.

“Oli hienoa huomata, kuinka monesta tarpeellisesta uudistuksesta olimme yhtä mieltä. Tavoitteeksi otettiin niin hiilineutraali Suomi 2030 kuin translain kokonaisuudistus ja suostumukseen perustuvan raiskauslain edistäminen. Myös yhtenäisemmästä EU:sta ja sosiaaliturvan uudistamisen suurista linjoista olimme samaa mieltä”, puheenjohtaja Sameli Sivonen kertoo.

Nuorten hallitusneuvottelujen pohjaksi otettiin syksyn puoluekannatusgallup-tulokset, joiden perusteella Demarinuoret lähti muodostamaan hallitusta Kokoomusnuorten, Vihreiden nuorten ja RKP-nuorten kanssa. Hallitusohjelmasta ja oppositioryhmien ohjelmista tiedotetaan Kansalaisinfossa kello 14.00 alkaen.

“Neuvotteluja hallitusohjelmasta käytiin koko torstain ajan. Ryhmäkokouksessa perjantaiaamuna tarkastelimme yön aikana muotoutunutta kokonaisuutta, jossa havaitsimme merkittäviä puutteita. Jatkoimme neuvotteluja, mutta jouduimme valitettavasti toteamaan, ettei merkittäviä erimielisyyksiä talouslinjoista saada ratkaistua. Esimerkiksi koulutusleikkauksiin ei saatu konkreettisia paikkauksia ja kuntiin aiottiin kohdistaa merkittäviä lisäleikkauksia. Myös käytännön ilmastotoimet, kuten ympäristölle haitallisten tukien leikkaukset, olivat jäämässä puutteelliseksi. Eläintuotannon tukiin ei oltu koskemassa lainkaan”, puheenjohtaja Amanda Pasanen kritisoi.

“Koulutuksen, tasa-arvon ja ilmaston puolustaminen ovat Vihreiden nuorten ydinarvoja, joista emme tingi. Oli ilo nähdä, että monista näitä arvoja edistävistä tavoitteista olimme nuorten kesken samaa mieltä. Toivomme, että esimerkiksi neuvotteluissa muodostettua sosiaaliturvan uudistusta viedään yhdessä eteenpäin jatkossakin. Askeliin saatiin vastikkeeton ja universaali perusosa, joka maksetaan automaattisesti tulorekisterin avulla pienituloisille”, puheenjohtaja Sameli Sivonen kertoo.

“Erimielisyyksistä huolimatta kiitämme muita nuorisojärjestöjä hyvästä yhteistyöstä! Erityisen hienoa oli kunnianhimon taso ihmisoikeuksien, sukupuolten tasa-arvon ja nuorten mielenterveyden edistämisen osalta. Myös hiilineutraalia Suomea vuoteen 2030 mennessä toivomme nuorten tavoittelevan yhdessä jatkossakin”, puheenjohtaja Amanda Pasanen kiittää.

Vihreiden nuorten puheenjohtajat
Sameli Sivonen 0504066855