Tutustu ehdokkaisiin valitsemalla hyvinvointialue yllä olevista vaihtoehdoista!

Aluevaaleissa päätetään meidän jokaisen sosiaali- ja terveydenhuollosta, eli arjen tärkeistä palveluista. Äänestämällä vihreää nuorta olet tukemassa feministisiä, saavutettavia, matalan kynnyksen palveluita, jotka auttavat myös kaikkein haavoittuvaisimmassa asemassa olevia.

Ehdokkaille!

Oletko jo ehdolla aluevaaleissa? Lähde vielä Vihreiden nuorten ehdokkaaksi! Vihreiden nuorten ehdokkaaksi pääsevät kaikki vihreät enintään 30-vuotiaat tai 35-vuotiaat opiskelijat. Meidän ehdokkaana saat vertaistukea, vinkkejä, apua ja näkyvyyttä kampanjallesi. Hae Vihreiden nuorten ehdokkaaksi tästä linkistä.

Mitkä aluevaalit?

Aluevaaleissa valitaan valtuutettuja yhteensä 21 hyvinvointialueella. Vaaleja ei järjestetä Helsingissä, sillä Helsingin kaupunki vastaa palveluiden järjestämisestä suoraan omalla alueellaan. Vaaleja ei järjestetä myöskään Ahvenanmaan maakunnassa.

Hyvinvointialueet vastaavat sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen järjestämisestä alueellaan. Vastuu näistä palveluista siirtyy siis kunnilta ja kaupungeilta isommille alueille. Järjestettäviin palveluihin kuuluvat muun muassa terveyskeskuksissa annettavat perusterveydenhuollon palvelut, erikoissairaanhoito, hammashoito, kuntoutus, kotihoito, oppilas- ja opiskelijaterveydenhuolto, neuvolat, sosiaalityö, mielenterveyspalvelut sekä pelastustoimi.

Tärkeitä päivämääriä vaaleihin liittyen:

Ennakkoäänestys kotimaassa 12. – 18.1.2022
Varsinainen vaalipäivä 23.1.2022
Aluevaltuustot aloittavat 1.3.2022

Mikäli sinulla herää kysyttävää Vihreiden nuorten aluevaalikampanjasta, hyvinvointialuevaaleista tai sote-uudistuksesta, ole yhteydessä vaali- ja koulutussuunittelija Reima Kuukkaan.