Asetu ehdolle Vihreiden nuorten edustajaksi puolueen luottamustoimiin!

Puolueen uudet luottamushenkilöt valitaan Vihreiden puoluekokouksessa 15.-16.6.2019 Porissa. Vihreiden nuorten ehdokkaat luottamustoimiin valitaan neuvoa-antavalla sähköisellä jäsenäänestyksellä. Ennen kuin pääsemme äänestämään siitä keitä neuvottelemme luottamuspaikkaneuvotteluissa näille paikoille, tarvitsemme tietysti timanttiset ehdokkaat luottamustoimiin!

Seuraavat kaksivuotiset luottamuspaikat neuvotellaan puoluekokouksessa järjestöjen välisissä paikkaneuvotteluissa:

🌿 Puoluevaltuuskunnan jäsenet ja varajäsenet
🌿 Puoluehallituksen jäsenet ja varajäsenet

Lisäksi Vihreiden nuorten ja opiskelijoiden liiton hallitus voi esittää ehdokkaita seuraaviin kaksivuotisiin tehtäviin:

🌿 Puolueen puheenjohtaja
🌿 Puolueen varapuheenjohtaja
🌿 Puoluesihteeri
🌿 Puoluevaltuuskunnan puheenjohtaja
🌿 Puoluevaltuuskunnan varapuheenjohtaja

Ehdolle asettuminen
Voit hakea Vihreiden nuorten edustajaksi tehtäviin täyttämällä tämän lomakkeen viimeistään maanantain 29.4. aikana. Hakemukset julkaistaan Vihreiden nuorten jäsenille jäsenäänestystä varten.

Neuvoa antava jäsenäänestys
Vihreiden nuorten neuvotteluissa esittämät henkilöt valitaan neuvoa-antavalla sähköisellä jäsenäänestyksellä, joka on auki 2.5. – 12.5.2019. Silloin jokainen Vihreiden nuorten jäsen (liittynyt viimeistään 26.4.) pääsee vaikuttamaan omien edustajiensa kokoonpanoon! Vihreiden nuorten hallitus vahvistaa äänestystuloksen kokouksessaan 19.5. ja esittää henkilöitä puoluekokoukselle. Vihreiden nuorten hallitus ottaa esityksissään huomioon sukupuolijakauman ja päättää kuinka montaa ehdokasta kuhunkin luottamustoimeen esitetään.

Valinnat puoluekokouksessa
Puolueen varapuheenjohtajat, puoluevaltuuskunnan puheenjohtajisto sekä puoluesihteeri valitaan vaalilla puoluekokousedustajien kesken, puoluehallituksen ja puoluevaltuuskunnan jäsenet valitaan puoluekokouksen henkilövalintatyöryhmässä, jossa Vihreitä nuoria edustaa pääsihteeri. Pääsihteeri neuvottelee liittohallituksen vahvistaman neuvoa-antavan jäsenäänestyksen tuloksen pohjalta. Puolueen puheenjohtajasta pidetään kaikille puolueen jäsenille neuvoa-antava jäsenäänestys.

Mikä on puoluevaltuuskunta, puoluehallitus ja puoluesihteeri?
Puoluevaltuuskunta toimii puoluekokousten välillä puolueen korkeimpana poliittisena linjanvetäjänä. Puoluevaltuuskunta muun muassa tekee uusia poliittisia avauksia, hyväksyy puoluekokousten välillä tehtävät ohjelmapaperit sekä päättää eduskuntavaalien jälkeen yhdessä eduskuntaryhmän kanssa hallitukseen lähtemisestä.

Puoluehallitus taas johtaa puolueen käytännön toimintaa. Se ohjaa puoluetoimiston työtä, päättää tarkemmasta taloudesta ja hallinnosta sekä rekrytoinneista, ja ottaa kantaa päivänpoliittisiin kysymyksiin.

Puoluesihteeri on puolueen työntekijä, joka vastaa puolueorganisaation vetämisestä ja puoluetoimiston johtamisesta, sekä osallistuu vihreän politiikan tekemiseen osana puoluejohtoa.

Vihreät nuoret voi esittää henkilöitä kaikkiin puolueen luottamustoimiin.

Vihreillä nuorilla on jäsenmäärän mukaisessa suhteessa edustus sekä puoluehallituksessa että puoluevaltuuskunnassa. Kaudella 2017-2019 Vihreillä nuorilla on ollut 1 varsinainen edustaja + 1 varaedustaja puoluehallituksessa sekä 4 varsinaista jäsentä ja 5 varaa puoluevaltuuskunnassa.

Lisätietoja ehdolla asettumisesta sekä jäsenäänestyksestä antaa:
pääsihteeri Salla Merikukka
salla.merikukka@vihreatnuoret.fi