Liittokokous 2024

Liittokokous järjestetään Lahdessa 22.–24.11.2024. Kokous alkaa perjantaina 22.11. klo 17.00 ja päättyy sunnuntaina 24.11. klo 15.30 mennessä.

Liittokokouksessa

• käsitellään vuoden 2024 toimintakertomus, tilinpäätös ja tilintarkastuskertomus
  • käsitellään vastuuvapauden myöntäminen tili- ja vastuuvelvollisille
  • hyväksytään toimintasuunnitelma ja talousarvio vuodelle 2025
  • valitaan tilintarkastaja ja varatilintarkastaja vuodelle 2025
  • käsitellään Sosiaali- ja terveyspoliittinen ohjelma
  • käsitellään Vihreiden nuorten ja opiskelijoiden liiton strategia 20252028
  • valitaan kaksi varapuheenjohtajaa ja liittohallitus vuodelle 2025
  • käsitellään määräaikaan mennessä tulleita aloitteita ja muutoksia ohjelmiin
  • palkitaan ansioituneita toimijoita.

Ilmoittaudu liittokokoukseen
Liittokokouskoulutukset
Liittokokousasiakirjojen kommentointikierros
Aloitteet
Muutosesitykset voimassa oleviin ohjelmiin
Ehdota palkittavia toimijoita
Hae Vihreiden nuorten liittohallitukseen
Hae Vihreiden nuorten varapuheenjohtajaksi

Ilmoittaudu liittokokoukseen

Jos olet nimettynä liittokokoukseen edustajaksi, varaedustajaksi tai haluat osallistua kokoukseen äänivallattomana vieraana, täytä ilmoittautumislomake 31.10. mennessä.

Liittokokoukseen ei ole erillistä osallistumismaksua. Korvaamme liittokokousedustajille matkakulut sekä tarjoamme maksuttoman lattiamajoituksen kokouspaikalla. Mikäli haluat osallistua kokoukseen äänivallattomana edustajana ja toivoisit tukea matkakuluihin, olethan yhteydessä toimistoon (yhteystiedot kirjeen lopussa) hyvissä ajoin.

Ruokailut ovat omakustanteisia. Pyrimme saamaan kokouspaikalle mahdollisuuden aterian lämmittämiseen sekä kahvin- ja vedenkeittoon. Varmistamme käytettävissä olevat laitteet paikalle saapuville lähempänä kokousta.

HUOM! Liittokokousedustajien matkakulukorvausten saaminen edellyttää kulukorvaushakemuksen toimittamista meille viimeistään 31.10. klo 12 mennessä. Tämän jälkeen tulleita hakemuksia emme käsittele, ellei myöhemmästä toimitusajasta ole erikseen sovittu. Korvaamme ensisijaisesti julkisen liikenteen matkalippuja. Mikäli sairastut ja et pääsekään paikalle, korvaamme matkakuluja lääkärintodistusta vastaan. Tutustu kulukorvausohjeisiin.

Liittokokouskoulutukset

Muutosesityskoulutus

Miten tehdään muutosesitys olemassa oleviin ohjelmiin? Entä mikä on liittokokousaloite? Esimerkiksi näihin kysymyksiin saat vastauksia torstaina 3.10. klo 17.30 muutosesityskoulutuksessamme! Voit tulla koulutukseen tyhjän paperin tai jo valmiin luonnoksen kanssa ja puheenjohtajamme neuvovat sinua eteenpäin. Etäkoulutukseen pääset tämän linkin kautta. Ennakkoilmoittautumista ei tarvita.

Liittokokouskoulutus

Liittokokouskoulutus järjestetään etänä tiistaina 19.11. klo 17. Koulutuksessa käydään läpi kokouksen kulkua, käytännön osallistumista sekä käsiteltäviä asioita. Osallistumislinkki koulutukseen lähetetään liittokokoukseen ilmoittautuneille sähköpostitse lähempänä koulutusta.

Vaikuta kokouksessa käsiteltäviin asioihin

Liittokokousasiakirjojen kommentointikierros

Kaikilla Vihreiden nuorten jäsenjärjestöillä ja jäsenillä on mahdollisuus kommentoida asiakirjojen luonnoksia ennen asiakirjojen käsittelyä marraskuun Lahden liittokokouksessa. Kommentointikierroksen jälkeen hallitus käsittelee asiakirjat uudestaan ja antaa liittokokoukselle esitykset hyväksyttävistä asiakirjoista.

Kommenttikierroksen asiakirjat ovat:

• Strategia 2025–2028
  • Sosiaali- ja terveyspoliittinen ohjelma
  • Kaupunkivisio (linjapaperi ei tarvitse liittokokouksen hyväksyntää)
  • Talousarvio 2025
  • Toimintasuunnitelma 2025
  • Jatkuvan toiminnan kuvaus 2025.

Asiakirjoja voi kommentoida tällä lomakkeella 6.10.2024 klo 23.59 asti. Asiakirjat löytyvät Google Drive -kansiosta, joka on jaettu jäsenistölle sähköpostitse liittokokouskutsun yhteydessä. Jos et jostain syystä löydä linkkiä, ota yhteyttä toimistoon! Asiakirjoja ei saa levittää järjestön ulkopuolelle kommentointikierroksen aikana. Kaikki lomakkeen ohjeiden mukaisesti annetut kommentit käsitellään. Varmistathan, että lisäät jokaisen kommentin erikseen omalla lomakkeellaan.

Aloitteet

Vihreiden nuorten sääntöjen mukaan yhdistysjäsenillä, suorilla henkilöjäsenillä ja yhdistysjäsenten henkilöjäsenillä on oikeus tehdä aloitteita käsiteltäviksi liittokokouksessa. Liittokokous päättää, mihin toimenpiteisiin se aloitteiden johdosta velvoittaa liittohallituksen. Aloitteet on toimitettava kirjallisena hallitukselle viimeistään neljä viikkoa ennen kokousta.  Aloitteita voi toimittaa tällä lomakkeella 25.10. klo 15.00 asti.

Muutosesitykset voimassa oleviin ohjelmiin

Vihreiden nuorten ohjelmat ja linjapaperit on syysliittokokouksen 2012 päätöksellä avattu jäsenten ja jäsenjärjestöjen muutosesityksille. Muutosesityksiä Vihreiden nuorten ohjelmiin ja linjapapereihin voi tehdä vähintään yksi jäsenjärjestö tai vähintään neljä suoraa henkilöjäsentä tai jonkin Vihreiden nuorten jäsenjärjestön jäsentä. Muutosesitykset ohjelmiin käsittelee liittokokous, linjapapereihin hallitus.

Muutosesityksiä ohjelmiin voi jättää tällä lomakkeella 25.10. klo 15.00 asti. Ohjelmat ja linjapaperit löytyvät nettisivuiltamme. Kaikki lomakkeen ohjeiden mukaisesti annetut kommentit käsitellään. Varmistathan, että lisäät jokaisen muutosesityksen erikseen.

Mahdollisiin kysymyksiin asiakirjojen kommentoinnista sekä aloitteiden ja muutosesitysten tekemisestä vastaavat liiton puheenjohtajat Miro (miro.ilvonen@vihreatnuoret.fi) ja Selinä (selina.nera@vihreatnuoret.fi).

Ehdota palkittavia toimijoita

Palkitsemme tänäkin vuonna ansioituneita toimijoita! Palkittavat toimijat valitsee Vihreiden nuorten liittohallitus jäsenistön ehdotusten pohjalta. Lähetä ehdotuksesi palkittavista toimijoista tällä lomakkeella 25.10. mennessä.

Hae Vihreiden nuorten liittohallitukseen

Lahden liittokokous 22.–24.11.2024 valitsee neljästä kahdeksaan (4–8) hallituksen jäsentä kaudelle 2025. Voit asettua ehdolle liittohallitukseen tällä lomakkeella

Täyttämällä lomakkeen viimeistään 20.10. saat näkyvyyttä Vihreiden nuorten sosiaalisen median kanavissa ja nettisivuilla. Ehdolle liittohallituksen jäseneksi voi asettua liittokokouksen perjantaihin 22.11. asti. Liittohallitushakijoiden tulee liiton sääntöjen mukaisesti olla joko liiton tai sen jäsenyhdistysten jäseniä. Liittohallitukseen hakeville järjestetään yksi paneeli liittokokouksessa.

Vaalit käydään lauantaina 23.11. liittokokouksessa.

Liiton toimisto on yhteydessä ehdokkaisiin sähköpostitse tai Telegramin välityksellä. Varmista, että luet sähköpostiasi aktiivisesti ja tarkasta myös roskapostikansio.

Liittohallituslaisen toimenkuva

Liittohallituksen jäsenet osallistuvat liiton toiminnan, kuten tapahtumien ja kannanottojen suunnitteluun ja toteutukseen yhdessä puheenjohtajiston ja toimiston kanssa. Sen lisäksi jokaiselle liittohallituksen jäsenelle jaetaan perehdytysviikonloppuna oma vastuualue. Työryhmäuudistuksen myötä liittohallituksen jäsen toimii oman poliittisen vastuualueensa työryhmän toisena puheenjohtajana. Vastuualueita on esimerkiksi ympäristö- ja eläinpolitiikka, koulutuspolitiikka, sosiaali- ja terveyspolitiikka, talouspolitiikka, kansainvälinen politiikka, yhdenvertaisuusvastaava ja tapahtumavastaava.

Hallituspestin hoitamiseen kannattaa varata noin 8–10 tuntia viikossa. Työmäärä kuitenkin vaihtelee paljon viikoittain ja vuosikellon mukaan ja se pitää sisällään myös viikonloppuja.

Hallitus kokoustaa noin 3–4 viikon välein, minkä lisäksi tarvittaessa järjestetään iltakouluja. Kokoukset ja iltakoulut ajoittuvat viikonlopuille tai arki-iltoihin ja ne järjestetään pääsääntöisesti Helsingin puoluetoimistolla ja etänä.

Vuoden 2025 liittohallituksen jäsenten odotetaan osallistuvat uuden hallituksen perehdytysviikonloppuun vielä tämän vuoden puolella 5.–7.12.2024 Helsingin puoluetoimistolla.

Hae Vihreiden nuorten varapuheenjohtajaksi

Sinulla on ainutlaatuinen tilaisuus olla luomassa Vihreiden nuorten ja opiskelijoiden liitolle juuri meidän näköistä varapuheenjohtajamallia! Vihreät nuoret hyväksyi sääntöuudistuksen ylimääräisessä liittokokouksessa syyskuussa. Lahden liittokokous 22.–24.11.2024 valitsee ensimmäistä kertaa liitolle kaksi varapuheenjohtajaa. Varapuheenjohtajien kausi on yksi vuosi ja siitä maksetaan pieni palkkio.

Hae varapuheenjohtajaksi täyttämällä tämä lomake. Täyttämällä lomakkeen viimeistään 13.10. saat näkyvyyttä liiton sosiaalisen median kanavissa ja nettisivuilla. Varapuheenjohtajaksi voi asettua ehdolle perjantaihin 22.11. asti.

Vaali käydään lauantaina 23.11. liittokokouksessa.

Varapuheenjohtajapaneelit

Varapuheenjohtajaehdokkaille järjestetään syksyn aikana muutama paneeli:

1. 26.10. klo 18:30
  2. Aika sovitaan ehdokkaiden kanssa
  3. 22.11. illalla Lahden liittokokouksessa

Paneelien aikataulut ja paikat voivat muuttua. Mahdollisista muutoksista viestitään ehdokkaille henkilökohtaisesti.

Varapuheenjohtajien työnkuva

Varapuheenjohtajien työnkuvaan kuuluu omien vastuualueidensa työn johtaminen ja organisointi, liiton toiminnan suunnittelu ja toteutus yhteistyössä liittohallituksen ja toimiston kanssa sekä tarvittaessa puheenjohtajan sijaistaminen ja liiton edustaminen. Varapuheenjohtajan on hyvä varautua matkustamaan työnsä puolesta. Varapuheenjohtajan vastuualueiksi on suunniteltu esimerkiksi edustajistovaalien johtaminen ja koordinointi sekä vapaaehtoisten johtaminen ja järjestökehittäminen. Tarkempi työnjako tehdään tilannekohtaisesti.

Varapuheenjohtajan työhön on hyvä varata riittävästi aikaa, noin 12 tuntia viikossa ja siitä maksetaan pieni vuosipalkkio. Työmäärä voi vaihdella viikoittain vuosikalenterin mukaan ja se pitää sisällään myös viikonloppuja.

Liittohallitus kokoustaa noin 3–4 viikon välein, minkä lisäksi tarvittaessa järjestetään iltakouluja. Kokoukset ja iltakoulut ajoittuvat viikonlopuille tai arki-iltoihin ja ne järjestetään pääsääntöisesti Helsingin puoluetoimistolla ja etänä.

Perehdytys

Uusien varapuheenjohtajien odotetaan osallistuvan perehdytyksiin vielä tämän vuoden puolella. Perehdytyspäivämäärät ovat:

• Puheenjohtajiston perehdytyspäivä 4.12.2024
  • Uuden hallituksen perehdytysviikonloppuun  5.–7.12.2024 Helsingin puoluetoimistolla.