Suomalainen Katri Ylinen valittu Euroopan Vihreiden Nuorten puheenjohtajaksi

Tällä viikolla Euroopan Vihreiden Nuorten liittokokous on kerännyt yli sata vihreää eurooppalaista nuorta Alankomaiden Utrechtiin.

Perjantaina 11.5 käydyn puheenjohtajavaalin tuloksena ensimmäistä kertaa liiton historiassa valittiin puheenjohtajiksi kaksi naista, joista toinen on suomalainen Katri Ylinen.

”Eurooppalainen vihreä liike otti juuri suuren askeleen feminismin edistämisessä ja politiikan miesvaltaisuuden murentamisessa” kommentoi Ylinen.

Ylinen on toiminut aktiivisesti Suomen vihreissä nuorissa. Ylinen toimi vuosina 2016-2017 Suomen ilmastodelegaattina sekä myöhemmin Vihreän eduskuntaryhmän eduskunta-avustajana. Tällä hetkellä Ylinen työskentelee Eurooppanuoret ry:n EU-hankekoordinaattorina Helsingissä.

”Vanhemmat sukupolvet eivät voi määrittää Euroopan suuntaan meidän puolestamme. Siksi vihreiden keskeinen tavoite on nostaa nuoret vallan kahvaan Euroopassa. Etenkin ensi kevään eurovaaleilla on valtava merkitys nuorten tulevaisuuden sekä ihmisoikeuksien ja kunnianhimoisen ilmastopolitiikan toteutumisen kannalta” Ylinen jatkaa.

Paikalla Alankomaissa ovat myös Suomen vihreiden nuorten molemmat puheenjohtajat Sameli Sivonen, sekä Iiris Suomela.

”Nyt jos koskaan Eurooppa kaipaa kunnianhimoista feminismiä sekä tiukkaa ihmisoikeuksien ja ilmaston puolustamista. Siksi on upeaa, että Euroopan vihreät nuoret saa puheenjohtajikseen kaksi näin osaavaa ja innostavaa nuorta naista.” kommentoi Suomela.

”Katrin työtä eurooppalaisen yhteistyön eteen Vihreiden nuorten hallituksessa ja työryhmissä on ollut ilo seurata. Huikeaa saada näin motivoituneita ja osaavia federalisteja johtamaan kattojärjestöämme näin 30-vuotisjuhlan kunniaksi!” Sivonen kommentoi.

Euroopan vihreät nuoret on vuonna 1988 perustettu kattojärjestö eurooppalaisille vihreille nuorisojärjestöille. Järjestöllä on 40 jäsenjärjestöä ympäri maanosaa aina Georgiasta Irlantiin ja Kyprokselta Suomeen saakka.

Lisätietoja:

Iiris Suomela