Tällä sivulla löydät lyhyesti infoa siitä, miten toimintaan pääsee mukaan!

Liity Vihreisiin nuoriin
Liittymällä mukaan Vihreisiin nuoriin olet muuttamassa maailmaa ja puolustamassa ihmisarvoa, ympäristöä ja heikommassa asemassa olevia. Liittyminen itsessään on valtavan tärkeä kannanotto, ja jäsenmaksullasi teemme joka päivä töitä maailman muuttamiseen. Liittyminen ei vaadi sitoutumista osallistumiseen, mutta jäsenyys mahdollistaa monenlaista vaikuttamista! Jäseneksi voi liittyä jos on yli 15-vuotias ja kokee vihreät arvot omaksi. Myös alle 15-vuotiaat ovat lämpimästi tervetulleita toimintaan. Lue lisää jäsenyydestä tai liity mukaan! Toimintaa voi myös tukea lahjoituksella.

Seuraa meitä somessa
Somekanavillamme näet aina viimeisimmät kannanotot, uutiset, tapahtumat ja ajankohtaiset asiat. Vihreät nuoret ovat mm. Instagramissa, Facebookissa, TikTokissa ja Twitterissä.

Tule tekemään vaaleja
Demokratiassa ehdottomasti paras tapa vaikuttaa maailman menoon on vaalityö! Vaaleja voi tehdä esimerkiksi lähtemällä ehdolle, olemalla aktiivinen ehdokkaan tukitiimissä, lahjoittamalla ehdokkalle, järjestämällä vaalitapahtumia paikallisesti tai tukemalla kaikkia ehdokkaita omalla osaamisella. Yli 18-vuotias voi lähteä ehdolle, ja ehdokkuus ei vaadi mitään erityistä tietämystä tai osaamista. Vaalityötä voi tulla tekemään kuka tahansa, ja toivommekin että sekä kokeneet että kokemattomat löytävät vaaleissa itselleen mielekästä hommaa.

Paikallistoiminta
Vihreiden nuorten jäsenjärjestöt ja toimintaryhmät järjestävät toimintaa eri puolilla maata, Helsingistä Rovaniemelle ja Vaasasta Joensuuhun. Paikallistasolla järjestetään monenlaista toimintaa, uusien illoista lukupiireihin ja ABC-kursseihin. Toimintaan voi tulla mukaan sellaisena kuin on, osallistumaan tai itse järjestämään toimintaa. Mikäli paikkakunnallasi ei ole paikallistoimintaa, mutta olisit kiinnostunut sellaisen järjestämisestä, ota yhteyttä Vihreiden nuorten toimistoon. Paikallistasolle voi tulla mukaan toimintaan ilman aikaisempaa kokemusta ja oppia vaikuttamisesta, mutta myös kasvaa vaikuttajana ja toimijana ja halutessaan ottaa enemmän vastuuta esimerkiksi toiminnan organisoinnista, taloudesta tai tapahtumien järjestämisestä.

Kurssit
Vihreiden nuorten kurssitoiminta sopii sinulle, joka haluaa syventää osaamistasi, sitoutua vähäksi aikaa ja saada uusia ystäviä ja verkostoja!
Nuori Vihreä Vaikuttaja, eli NVV-kurssi sopii hyvin uusille aktiivisille toimijoille, ja kattaa laajasti politiikan ja vaikuttamisen eri osa-alueita. Kansainvälinen vaikuttaja, eli KVV-kurssi, sopii erittäin hyvin vähän kokeneemmalla vihreälle nuorelle joka haluaa oppia kansainvälisestä vaikuttamisesta, tai kansainvälisyyttä tuntevalla joka haluaa päästä mukaan Vihreiden nuorten toimintaan. Lisäksi paikallistasolla järjestetään vaikuttamisen ja politiikan ABC-kurssit vähän uusimmille aktiiveille. Lue lisää kurssitoiminnasta!

Temaattiset työryhmät
Vihreillä nuorilla on jäsenille ja jäsenyydestä kiinnostuneille aktiivisia tiettyyn teemaan keskittyneitä työryhmiä. Temaattisilla työryhmillä on vuoden mandaatti, jonka aikana opitan aiheesta yhdessä, tavataan asiantuntijoita ja vieraillaan mielenkiintoisissa kohteissa. Työryhmät ovat loistava paikka oppia lisää politiikasta ja tutustua uusiin ihmisiin, ja sopii hyvin uusille sekä hetken mukana toiminnassa olleille. Työryhmien puheenjohtajina toimii kokeenempia vihreitä nuoria joita kiinnostaa toiminnan fasilitointi ja johtaminen. Lue lisää työryhmistä!

Valtakunnalliset tapahtumat
Vihreät nuoret järjestää vuosittain useita isoja koulutus- ja verkostoitumistaphtumia, kuten Superviikonloppu ja Väentapaamiset. Marraskuussa on vuosittaisen liittokokouksen aika. Lisäksi Vihreät nuoret kouluttaa uusia toimijoita, jäsenjärjestöjä ja ehdokkaita erilaisissa koulutustapahtumissa. Vihreät nuoret järjestää myös etätapahtumia ja paneelikeskusteluita. Tapahtumiin ovat tervetulleita niin Vihreiden nuorten kokeneemmat kuin uudet jäsenet, sekä muutkin kiinnostuneet. Katso tulevia tapahtumia tapahtumakalenterista.

Keskusteluryhmät
Toimintaan voi myös osallistua matalalla kynnyksellä eri keskusteluryhmissä. Osa Vihreiden nuorten ryhmistä on avoinna kaikille kiinnostuneille ja osa on tarkoitettu jäsenille. Ryhmissä keskustellaan ajankohtaisista enemmän ja vähemmän poliittisista aiheista, ryhmän aiheesta riippuen. Ryhmät toimivat Facebookissa ja Whatsapissa. Kaikki ryhmät ovat turvallisempia tiloja ja niihin voi liittyä matalalla kynnyksellä sekä uutena että kokeneempana toimijana. Lue lisää keskusteluryhmistä.

Vaikuttaminen ja poliittinen ohjelmatyö
Kaikki jäsenet voivat vaikuttaa Vihreiden nuorten valtakunnalliseen toimintaan. Toimintaa ohjaa strategia, talousarvio, toimintasuunnitelma ja jatkuvan toiminnan kuvaus sekä poliittiset ohjelmat ja linjapaperit. Aina ennen liittokokousta käydään lausuntokierros jolla voi kommentoida seuraavan vuoden asiakirjoja. Lisäksi voi tehdä muutosesityksiä jo olemassaoleviin poliittisiin asiakirjoihin. Uusia ohjelmia ja linjapapereita työstetään avoimissa työryhmissä, jotka eivät vaadi jäsenyyttä ja johon voi hakeutua työstämään esimerkiksi itselleen tärkeitä asioita. Lue lisää siitä, miten voit vaikuttaa Vihreiden nuorten sisällä.