Nuori vihreä vaikuttaja -kurssi

Perinteikäs Nuori vihreä vaikuttaja -kurssi on tarkoitettu juuri sinulle, joka haluat oppia vaikuttamisesta ja muuttaa maailmaa. Kurssi tutustuttaa sinut politiikan ja vaikuttamisen maailmaan paikallistasolta aina kansainväliselle tasolle asti ja rohkaisee sinua löytämään juuri itsellesi sopivimman tavan ja kanavan vaikuttaa. Opit miten ja missä päätöksiä tehdään, kuinka asioihin vaikutetaan ja miten politiikan keinoin voi luoda yhdenvertaista, kestävää ja hyvinvoivaa yhteiskuntaa. Kurssin aikana tapaat erilaisia yhteiskunnallisia vaikuttajia kansanedustajista aktivisteihin ja yritysmaailman edustajiin, ja mikä tärkeintä, saat uusia samanhenkisiä kavereita.

Vuosittain järjestettävä NVV-kurssi sisältää yleensä neljä koulutusviikonloppua Suomessa sekä reilun viikon mittaisen kurssimatkan Brysseliin, tosin korona-aikana kurssi on järjestetty etäyhteyksin ja poikkeusjärjestelyin. Kurssin hinta on normaalisti 220 euroa, joka sisältää matkat ja tarvittaessa majoituksen kotimaan tapaamisiin, Brysselin matkan ja majoituksen sekä kurssimateriaalin. Kurssille voivat hakea 15–25-vuotiaat vihreistä teemoista kiinnostuneet nuoret ja opiskelijat. Osallistuminen ei edellytä Vihreiden nuorten tai Vihreiden jäsenyyttä, sillä kurssi on ensisijaisesti suunnattu nuorille, joilla ei vielä ole aiempaa kokemusta Vihreiden toiminnasta. Haku kurssille tapahtuu yleensä elo- tai syyskuussa ja kurssille valitaan 25 osallistujaa. Kurssi järjestetään yhteistyössä europarlamentaarikko Heidi Hautalan, Opintokeskus Vision sekä Euroopan vihreän säätiön GEF:n kanssa. Kurssia on järjestetty jo viisitoista vuotta ja sen alumneihin kuuluu muun muassa Vihreiden puheenjohtaja, sisäministeri Maria Ohisalo. Marian sanoin: maailma muuttuu vain kun sitä muutetaan. Tule siis mukaan!

Kansainvälinen vaikuttaja -kurssi

Kansainvälinen vaikuttaja -kurssi on vuonna 2020 ensimmäistä kertaa järjestetty kansainväliseen toimintaan ja globaaliin politiikkaan keskittyvä kurssi. Kurssi on tarkoitettu sinulle, jolla on jo jonkin verran kokemusta politiikasta ja vaikuttamisesta ja jota erityisesti kiinnostaa kansainvälinen yhteistyö ja globaalit kysymykset. Alun perin ulkoministeri Pekka Haaviston ideasta lähtenyt kurssi tutustuttaa kurssilaiset kansainväliseen politiikkaan nimekkäiden puhujien sekä mielenkiintoisten keskustelujen, vierailujen ja työpajojen kautta. Saat kurssilta tietoa, taitoa ja itsevarmuutta kansainväliseen vaikuttamiseen ja tapaat muita samanhenkisiä nuoria.

Jäsenjärjestöjen ABC-kurssit

Vihreän politiikan ABC-kurssit muistuttavat NVV-kurssia teemoiltaan, mutta paikallisyhdistysten järjestäminä ne ovat suunnattuja erityisesti tietyn alueen nuorille. Esimerkiksi pääkaupunkiseudulla Helsingin, Espoon ja Vantaan Vihreät nuoret sekä Aaltovihreät ja HYY:n Vihreät järjestävät yhteistyössä Vihreän politiikan ABC-kurssin, joka on suunnattu pääkaupunkiseudulla asuville nuorille. Vaikka kurssilla käydään läpi vaikuttamista ja politiikkaa myös kansallisella ja jopa kansainvälisellä tasolla, kurssin puhujissa ja teemoissa painottuu pääkaupunkiseudun näkökulma.